I en ny kampanj, som ska pågå hela sommaren har Världsnaturfonden WWF anlitat influencers och trädgårdsprofiler för att ge tips på hur vi kan göra våra trädgårdar ”vildare”.
Ett 20-tal influencers som Therése Lindgren (1 miljon följare på Instagram) och trädgårdsprofiler som Linda Schilén och Bosse Rappne ska delta under kampanjen genom att dela med sig av konkreta insatser och inlägg i sina sociala kanaler.
– Samarbetet med influencers kan förhoppningsvis inspirera många fler än de redan naturintresserade att göra insatser, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF.
Omfattande reklamkampanj
Förutom personer med stor räckvidd i sociala medier kommer kampanjen även synas brett på andra håll. Resume rapporterar att reklamkampanjen kommer att synas bland annat på Facebook, Instagram, Snapchat och Tiktok, samt på TV4 Play, Expressen, SvD, Dagens Nyheter, Sydsvenskan, Aftonbladet, Göteborgs-posten, Vi i Villa och på SJ-tågens brickbord. Det kommer med andra ord troligtvis skapas ett stort intresse för att öka den biologiska mångfalden i trädgården i år.
– Våra pollinerande superhjältar spelar en avgörande roll för vår matförsörjning och ekosystem. Men deras livsmiljöer minskar drastiskt på grund av moderna jord- och skogsbruksmetoder. Genom att ge tillbaka lite natur kan vi hjälpa våra bin, humlor och insekter att få en framtid, säger Jessica Ångström, expert på svensk natur och arter på Världsnaturfonden WWF.
Bland åtgärderna som WWF lyfter kan nämnas:
• Låt maskrosorna blomma – läs mer i vår artikel
• Planera trädgården så att det alltid är något som blommar – läs mer i vår artikel
• Använd inga bekämpningsmedel
• Sätt upp insektshotell – läs mer i vår artikel
• Anlägg sandhögar – läs mer i vår artikel
WWF vill också folk att rapportera in insatser på deras webbplats, något som även Rikare trädgård tillsammans med Naturhistoriska riksmuseet uppmanar (läs mer).
Källa: WWF